Khamis, 15 Januari 2009

Taktik terkini Kejadian Rompakan / Samun Kenderaan

Taktik terkini Kejadian Rompakan / Samun Kenderaan (1)



Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start enjin kereta dan bersedia untuk berundur. Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi. Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda. Perasan tak kaum hawa?


Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!



Semoga menjadi panduan berguna terutama kepada kaum hawa.


Taktik terkini Kejadian Rompakan / Samun Kenderaan (2)

Ini isu semasa yang perlu anda ambil tahu, jangan tidak membacanya.

Pembaca sekelian,perkara ini mungkin atau bakal terjadi kepada sesiapa sahaja. Malang itu tidak berbau, sapa boleh bau kira handallah tu!

Sebagai infomasi anda terdapat taktik terbaru golongan penjenayah untuk merompak atau menyamun kenderaan anda di jalan-jalan raya. Jika anda melalui mana-mana jalan raya yang sunyi, kurang kenderaan seperti Highway Kesas dari Puchong ke Kajang, Cyberjaya ke Putrajaya, Highwah Guthrie atau dimana sahaja, diingatkan sentiasa berwaspada.

Taktik penjenayah adalah seperti berikut:

Mereka akan mendapatkan mangsa secara ‘random’. Jika anda seorang wanita berseorangan, lelaki berseorangan, wanita yang membawa anak kecil, atau berpasangan, memandu ketika lewat malam, mungkin anda adalah mangsanya.

Anda akan dihampiri oleh penunggang motosikal dan ketika itu, cermin kenderaan anda akan dibaling telur. Ketika ini anda akan cuba ‘on’kan windscreen anda sehingga cermin menjadi kabur.

Ketika suasana seperti ini, anda bakal memperlahan dan memberhentikan kenderaan (sambil menyumpah seranah orang yang baling telur tu &*^$%#)

Diwaktu anda memberhentikan kereta inilah, datangnya sebuah kenderaan, kemudian mengacu senjata, merompak dan menyamun kenderaan anda.


Apa jadi jika berlaku seperti ini kepada diri anda atau diri saya?

1. Bila anda dibaling objek ke kenderaan semasa anda sedang memandu, jangan berhenti.
2. Pandu kenderaan anda terus ke 7 Eleven, stesen minyak, balai polis atau di tempat tumpuan orang ramai (kawasan ramai)

Ini dapat mengelakkan perkara buruk terjadi kepada anda. Jadi, anda sudah pun membaca post ini. Tugas anda adalah memberitahu info ini kepada rakan-rakan anda tentang isu keselamatan diri ketika keluar lewat malam. Jumpa lagi

1 ulasan:

iqbal berkata...

PERINGATAN YG AMAT BERGUNA!!THANKS