Isnin, 20 April 2009

10 kereta termahal





PADA harga RM30.45 juta, lelongan coupe klasik Bugati Royale Kellner keluaran tahun 1931 mencipta sejarah jualan kereta paling mahal di dunia. Tetapi oleh kerana tidak lagi terdapat di pasaran, ia tidak termasuk di dalam rekod jualan kereta termahal.

Pembelian kereta antik itu membuktikan setinggi mana harga yang diletakkan pada sesebuah kenderaan, ia tidak menghalang ketaksuban peminat untuk mendapatkan jentera idaman mereka.

Bagi yang memiliki kekayaan melimpah-ruah, tukaran jutaan ringgit untuk sebuah kereta yang berkuasa tinggi dan mewah bukanlah isu besar apatah lagi kereta yang dipandu itu melambangkan kedudukan mereka yang ‘tinggi’ dalam masyarakat.

Disenaraikan antara kereta-kereta mewah paling mahal di Amerika Syarikat dan harga yang dinyatakan juga dalam dollar AS. Mari kita lihat apakah keistimewaan di sebalik kereta idaman semua ini.

Buggati Veyron AS$1,192,057

Dikenali sebagai Veyron. Jentera berkuasa yang mirip seperti kereta super hero ini adalah yang termahal di pasaran setakat ini.

Veyron berada satu tangga di bawah kereta paling laju di dunia iaitu SSC Ultimate Aero dengan kelajuan maksimum 407 kilometer sejam (km/j). Satu perempat daripada kelajuan bunyi.

Menggunakan enjin W16-16 silinder yang dilengkapi empat pengecas turbo dan pacuan empat roda penuh, pecutan kereta ini mampu mencapai kelajuan 100 km/j dalam masa 2.46 saat.

Hanya 300 unit kereta super berkapasiti 7,993 cc ini dikeluarkan oleh syarikat automotif Jerman, Bugatti Automobiles SAS.

Tiada ulasan: